Onderweg!
Edukans Actieplatform
Het verloop van de reis Het is 5:45 uur als alle 70 reizigers plus afscheidscomité klaar staan op Schiphol. Het was tijd om te vertrekken....

Onderweg!

Het verloop van de reis

Het is 5:45 uur als alle 70 reizigers plus afscheidscomité klaar staan op Schiphol. Het was tijd om te vertrekken. Iedereen nam afscheid van zijn of haar familie en vrienden, wat voor sommigen best moeilijk was. Toen we eenmaal op de juiste hoogte waren, maakten we ons al weer klaar voor de landing in Frankfurt. Hier stapten we over op een vlucht naar Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië. Dit was weer een hele andere ervaring. Niet alleen omdat de vlucht 6 uur duurde, maar ook omdat we in bussen over het vliegveld sjeesden op zoek naar het vliegtuig, waarin we konden genieten van een prachtige zonsondergang. Toen we geland waren en onze visa en bagage hadden opgehaald, verlieten we het vliegveld. Buiten werden we verwelkomd door Ethiopiërs die bloemen aan ons gaven. Daarna reden we in typisch Afrikaanse busjes naar ons hotel in Addis Abeba, waar we na een heerlijke maaltijd konden genieten van een kort maar krachtige nachtrust.

Welcome to Ethiopia!

“That is my country!” roept een Ethiopische man trots op de luchthaven als we net uit het vliegtuig zijn gestapt. Hij wijst naar de vlag die op de mouw van mijn Edukans trui staat. Hij is zo vrolijk dat het aanstekelijk werkt. “What are you going to do here in Ethiopia?” vraagt hij. Ik vertel hem dat we hier zijn gekomen voor het onderwijs, en natuurlijk om een beetje cultuur te proeven. Hij vertelt me dat ik zeker niet weg mag uit Ethiopië voordat ik de lokale koffie en de injera (een soort pannenkoek) heb geproefd. “What is your name?” vraagt hij me uiteindelijk. ‘Iris’ vertel ik hem. Hij krijgt een grote glimlach op zijn gezicht en zegt: “Welcome to Ethiopia ‘Jieriesh’!”

Naar Jimma

Vandaag gaan we doorreizen naar Jimma dat is ongeveer zo’n 6 tot 8 uur rijden.  Om 8.30 uur staan we allemaal verzameld in de lobby in het hotel bij Addis Abeba. Tijdens de reis zien we veel mooie dingen van Ethiopië en ook indrukwekkende dingen. Je ziet veel huizen met eigen bouwstijlen en verschillende kleuren. De mensen die we overal tegenkomen zien er erg kleurrijk uit, lachen en zwaaien ook naar je als je langs rijdt. Maar tijdens de reis zie je ook minder leuke dingen zoals heel veel plastic afval en magere honden. Hoe verder je Addis Abeba uit rijdt worden de wegen steeds slechter zodat je even in de lucht vliegt als je erover heen rijdt. Na 4 uur rijden gaan we lunchen in een restaurantje.

Na de lunch rijden we weer verder door naar Jimma. Na ongeveer 1 uur rijden vanaf het restaurant stoppen we langs de weg, omdat het een erg mooi uitzicht had over een deel van Ethiopië. Time for a photoshoot!

Na nog 2 uur zegt de buschauffeur dat het nog maar 45 minuten rijden naar het hotel is. Na 1 uur en 30 minuten zijn we eindelijk bij het hotel Awetu Grand Hotel. Als we de kamerverdeling hebben geregeld krijgen we de kaartjes voor onze hotelkamer.

Het is nu al een hele leuke reis en ik hoop echt nog veel dingen te leren van mijn Ethiopische buddy. Morgen gaan we de buddy’s ontmoeten en ik heb er heel erg veel zin in. Ik hoop ook dat ik nog veel mooie ervaringen op kan en mag doen in deze reis.

Geschreven door Iris en Renske N

Media bij bericht (8)

Reacties (9)

• Leo en Yvonne
    4 jaar geleden
    Wat een leuke impressie van de eerste dagen in Ethiopië.Wij blijven jullie en Björn Michels zeker volgen de komende week! Leo en Yvonne van Zanten

• Marloes
    4 jaar geleden
    Nu al een prachtig reisverslag! Veel plezier en succes! Jorn, Marloes, Felien en Mees

• Dennis klatten
    4 jaar geleden
    Mooi verslag, geeft een prachtig beeld over wat jullie allemaal zien en meemaken. Dank. Geniet er van allemaal.

• Marit, Martijn, Stella en Per
    4 jaar geleden
    Wat super leuk om zo een beetje mee te kunnen reizen, geniet van dit mooie avontuur!

• Monique Thoonen
    Leuk verslag. Veel plezier Myra en Jesse, maak er een mooie reis van

• Joukje
    4 jaar geleden
    Fijn om zo een beetje mee te reizen, vandaag is ook vast weer een heel bijzondere dag!

• Angelique Vugts
    Mooi geschreven dames! Wat een ervaringen en wat een belevenis. Geniet! - X -

• Hester Lampe
    4 jaar geleden
    O wat fijn weer deze update. Het contrast kan niet groter zijn, onderweg naar Denemarken, rijdend over asfaltwegen in de regen. En het enige wild dat we onderweg hebben gezien is een hertje in de wei. In gedachten bij jullie, met duizenden vragen.. we kijken vol spanning uit naar de volgende update! Veel plezier!

• Marjolein Schulten
    4 jaar geleden
    Elke dag kijken we uit naar een nieuw verslag van jullie belevenissen... Super geschreven.

Reactie plaatsen